RR Morgenbriefing #5: Den unikke kundeoplevelse
RR MORGENBRIEFING #5 DEN UNIKKE KUNDEOPLEVELSE Vil den fysiske butik stadig være en del af fremtidens bybillede efter CORONA? Under Corona-epidemien er den fysiske butik presset som aldrig før. I kampen om at indhente den tabte omsætning, og om den gode kunderelation, ser fremtidens detailbutik sig selv som en del af oplevelsesøkonomien – ikke som en del af forbrugsøkonomien. 16. [...]
”Next level” i online-indkøbsoplevelsen?
”NEXT LEVEL" I ONLINE-INDKØBSOPLEVELSEN 20. januar 2021 Corona-krisen har været hård for mange butikker, men ikke for alle. Fra den ene dag til den anden fik online handel et kæmpe ”boost” – der skulle holdes afstand. Hvor blev den gode butiksoplevelse egentlig af? Den vil kunderne bestemt gerne have – også i webshoppen! MATAS [...]
Skal din butik være en del af fremtidens detailhandel…eller?
Skal din butik være en del af fremtidens detailhandel...eller? Her er 3 x 5 minutter, der kan forandre din måde at drive butik på. Fællesskab i bymiljøerne, anvendelse af kunstig intelligens og ny teknologi, sublime kundeoplevelser, relationsopbygning og bæredygtighed vil være centrale og afgørende fokusområder for fremtidens detailbutik. Den fysiske butik vil stadig være [...]
Hvis data er guld – hvem graver så?
HVIS DATA ER GULD – HVEM GRAVER SÅ? 25.06.2019 ANALYSE: Delprojektet Big data og ledelse har gennemført en markedsundersøgelse blandt 43 detailbutikker i København City. Analysen viser et klart billede – nemlig at der er stor forskel på butikkernes tilgang til indsamling og anvendelse af big data. Og noget tyder på, at der er [...]
RR Morgenbriefing #4: Data er guld
RR MORGENBRIEFING #4 DATA ER GULD FOR DE SMÅ DETAILBUTIKKER Indsamling og anvendelse af data behøver ikke at være hverken at være dyrt eller kompliceret, men vil have afgørende betydning for fremtidens detailbutik 14. maj 2019 - arrangement hos Cphbusiness, Lyngby Tirsdag d. 14. maj 2019 bød Cphbusiness under projekt Retail Reinvented velkommen til [...]
Op på hesten og fyr løs – med pretotyping-metoder til ”cowboytests” i detailhandelen
OP PÅ HESTEN OG FYR LØS – MED PRETOTYPING-METODER TIL ”COWBOYTESTS” I DETAILHANDELEN 28. april 2019 Pretotyping er den hurtige testmulighed, der, gennem butikkens egne enkle eksperimenter, kan give værdifuld viden til fornyelse i detailhandelen. Det handler om at turde prøve idéer og tanker af. Artiklen er for dig, der har nye ideer til [...]
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
ER INDKØBSOPLEVELSEN I DIN BUTIK TIDEN VÆRD FOR KUNDERNE? 17. marts 2019 Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen skabe langt bedre indkøbsoplevelser for deres kunder og derigennem fastholde dem. Dette er livsvigtigt for dem i et presset marked, [...]
Design Thinking giver nye løsninger til detailhandlen
DESIGN THINKING GIVER NYE LØSNINGER TIL DETAILHANDLEN 22. februar 2019 Design Thinking er en proces, der vinder mere og mere indpas i erhvervslivet. Successen skyldes, at processen har kunden i fokus, og nye ideer testes inden de lanceres. På den måde sikrer du, at dit projekt skaber værdi for dine kunder. Samtidig minimerer du [...]
BLOGINDLÆG: FÅ DE SOCIALE MEDIER IND I BUTIKKEN
FÅ DE SOCIALE MEDIER IND I BUTIKKEN BLOGINDLÆG – 16. december 2018 Social Media som integreret element på displays i detailhandlen. De digitale displays har langsomt sneget sig ind i butikkerne og har haft en varierende succes. De første levende billeder vi så på den måde, kom fra små [...]
RR Morgenbriefing #3: Giganternes indmarch i detailhandlen
RR MORGENBRIEFING #3 GIGANTERNES INDMARCH I DETAILHANDLEN Hvad gør du som mindre detailbutik, når Amazon og andre giganter i nærmeste fremtid buldrer ind over den danske detailhandel? 6. november 2018 - arrangement hos Cphbusiness, Lyngby Tirsdag d. 6. november 2018 bød Cphbusiness under projekt Retail Reinvented velkommen til RR Morgenbriefing #3. Denne gang med [...]
Big Data – Big buzz i retail
BIG DATA – BIG BUZZ I RETAIL 22. juni 2018 Hvad er big data? Og hvordan kan data og big data blive relevant for de små og mellemstore detailbutikker (SMV). Med fokus på detailhandelen, graver vi dybere i fakta – og skræller myter, tomme buzzwords og hype væk. Der tales [...]
RR Morgenbriefing #2: Digitale displays og teknologier
RR MORGENBRIEFING #2 SKAB BEDRE KUNDEOPLEVELSER OG EN STÆRK FORRETNING VIA DIGITALE DISPLAYS OG TEKNOLOGIER 9. maj 2018 - arrangement hos Cphbusiness, Lyngby Onsdag d. 9. maj bød Cphbusiness og Digital Vækstkultur under projekt Retail Reinvented velkommen til RR Morgenbriefing #2 . Denne gang med fokus på digitale displays og teknologier, muligheder, effekter og [...]
Digitale displays i detailhandlen – Show, don’t tell
DIGITALE DISPLAYS I DETAILHANDLEN – SHOW, DON'T TELL 25. april 2018 Digitale skærmløsninger rummer mange muligheder for detailbranchen, men er butikkerne gode nok til at udnytte dem, spørger lektor Jesper Hinchely fra Cphbusiness i dette indlæg. Når jeg ser på det faktiske udbud af digitale displays, er der mange muligheder [...]
Er detailbranchen klar til databeskyttelsesloven?
ER DETAILBRANCHEN KLAR TIL DATABESKYTTELSESLOVEN? 13. april 2018 Den nye databeskyttelseslov træder i kraft den 25. maj. Med den stigende mængde af dataindsamling i detailhandelen, er det bydende nødvendigt at virksomhederne er velforberedte når det sker. Når loven er trådt i kraft, har Datatilsynet mulighed for at bede om en [...]
Den fysiske butik skal være et relevant touchpoint
DEN FYSISKE BUTIK SKAL VÆRE ET RELEVANT TOUCHPOINT 13. marts 2018 Retail Reinvented undersøger butiksindretningens betydning i forhold til ændret købsadfærd og nye krav til gode kundeoplevelser Som forbruger behøver vi kun i meget begrænset omfang at bevæge os hen til den fysiske butik. Stort set alt kan købes, betales [...]
Vejen til kundernes gode indkøbsoplevelse
VEJEN TIL KUNDERNES GODE INDKØBSOPLEVELSE 23. februar 2018 Den gode indkøbsoplevelse for kunderne i den fysiske butik, skal være en del af butikkens forretningsstrategi. Her er konkrete værktøjer, der hjælper dig på vej i udviklingsarbejdet. Hvad er en god indkøbsoplevelse i detailhandlen? Kundernes indkøbsoplevelse i detailhandlen skal forbedres! Det er [...]
Digitale forbrugere – Er detailhandlen klar?
DIGITALE FORBRUGERE – ER DETAILHANDLEN KLAR? 12. januar 2018 Digitale indfødte står i stigende grad for forbruget i detailhandlen og vil inden længe udgøre over 50% af omsætningen. Er detailhandelen klar til at imødekomme disse ”nye” forbrugeres krav til service og oplevelser? Cphbusiness sætter fokus på de digitale indfødte i [...]
Detailbranchen skal gentænke sin kommunikation…
DETAILBRANCHEN SKAL GENTÆNKE SIN KOMMUNIKATION OG ADFÆRD OVERFOR FREMTIDENS MEDARBEJDERE ”DE DIGITALE INDFØDTE” 13. september 2017 - arrangement hos Cphbusiness, Lyngby RR Morgenbriefing #1: FORSTÅ FREMTIDENS MEDARBEJDERE I DETAILBRANCHEN Hvis detailbranchen skal gøre sig forhåbninger om, at kunne tiltrække fremtidens medarbejdere blandt ”de digitale indfødte”, skal branchen være i øjenhøjde med de unge, og [...]
Big data og detailhandel
BIG DATA OG DETAILHANDEL 2. november 2017 Spørgeundersøgelse viser at, der er stor forskel i detailbutikkernes kendskab til og anvendelse af Big data. Det er primært butikker i kædesamarbejde, der anvender big data. 70 studerende fra Handelsøkonomuddannelsen på Cphbusiness Søerne, har netop afsluttet et tre ugers forløb, med fokus på [...]
De unge fravælger detailbranchen…
DE UNGE FRAVÆLGER DETAILBRANCHEN SOM KARRIEREVEJ 2. oktober 2017 Efter endt uddannelse forestiller kun 22 % af de studerende på Erhvervsakademiet Cphbusiness sig, at de vil søge et job i detailhandlen. Det er især manglende tro på karrieremuligheder og ordentlige lønforhold, der skræmmer de unge bort fra detailhandlen. Og så forbinder de unge slet [...]
Servicekvalitet hos Fog
KAN SERVICEKVALITETEN BEVARES NÅR RÅDGIVNINGEN ERSTATTES AF DIGITALE KOMMUNIKATIONSVÆRKTØJER 12. september 2017 Fog sælger (bl.a.) carporte i høj kvalitet og med højt serviceniveau i den personlige rådgivning. Fog Værebro Trælast og Byggecenter har en travl hverdag med at servicere forretnings- og privatkunder med rådgivning om alt fra skruer til maskiner [...]
Dagligvarehandlens logistiske udfordringer
FREMTIDENS DAGLIGVAREHANDEL Dagligvarehandlens logistiske udfordringer, når vi handler på nettet – 23. maj 2017 Vi køber flere og flere dagligvarer på nettet, men udbyderne kæmper med at tjene penge på forretningen. Logistikomkostningerne er den helt store udfordring. To grupper af logistikøkonom studerende på 2. semester fik lov til at analysere hos coop.dk MAD og [...]
NRF2017
RETAIL'S BIG SHOW 2017 – Retail Reinvented besøger verdens største retail event NRF i New York 2. februar 2017 Hvert år afholder National Retail Federation i USA verdens største detailhandelskonference og i år var ingen undtagelse. 35.000 deltagere fra over 95 lande deltog i tre dage i januar i NRF konferencen i New York [...]
Fuld fart på projekt Retail Reinvented
Fuld fart på projekt Retail Reinvented 4. januar 2017 Semesterstarten i august 2016 markerede også starten på forsknings- og udviklingsprojektet ”Retail Reinvented”, som er et netværksprojekt, der fokuserer på de udfordringer, som dansk detailhandel aktuelt står over for. Projektet er forankret i Copenhagen Business Academy (Cphbusiness) og inddrager en samarbejdspartnere som Dansk Erhverv, IBM, [...]
Butiksindretning på skemaet
BUTIKSINDRETNING PÅ SKEMAET 21. december 2016 Kreativiteten var i højsædet, da de studerende fra valgfaget Retail Management på serviceøkonom studiet i Blågårdsgade på Nørrebro fredag fremlagde deres analyser af indkøbsoplevelsen i tre udvalgte boligindretningsbutikker i København. Ved hjælp af fagets vigtigste modeller havde de studerende analyseret butikkernes serviceudbud og indretning og gav mange spændende [...]
Selvtillid blandt ledere i boligindretningsbranchen
SELVTILLID BLANDT LEDERE I BOLIGINDRETNINGSBRANCHEN 6. december 2016 Ledere i boligindretningsbranchen har det rette kompetenceniveau til at varetage butikkens ledelsesmæssige arbejdsgaver - i hvert fald hvis man spørger lederne selv! Det viser en undersøgelse, som studerende på Handelsøkonomuddannelsen på Cphbusiness ved Søerne har gennemført i en række udvalgte boligindretningsbutikker i København. De studerende har [...]
Fokus på boligindretning
FOKUS PÅ BOLIGINDRETNING 10. oktober 2016 Mere end 300 studerende fra Cphbusiness i København og Lyngby arbejder i dette semester med at analysere kundeadfærd inden for boligindretning. Indretning af boliger er et populært tema i magasiner, tv-programmer og på sociale medier. Alligevel er kundeoplevelse og kundeadfærd i relation til boligindretning et område, der hverken [...]
Forbrugeradfærd og boligindretning
FORBRUGERADFÆRD OG BOLIGINDRETNING 10. oktober 2016 Hvilke udfordringer står den fysiske boligindretningsbutik overfor i forhold til online salg? Den problemstilling har godt 70 studerende fra Cphbusiness i Lyngby i de seneste uger undersøgt og analyseret. Emnet er markedsanalyse, og de studerende er efter ferien startet på uddannelserne ”Markedsføringsøkonom ”og dens internationale pendant ”Marketing Management”. [...]