Fuld fart på projekt Retail Reinvented
4. januar 2017
Semesterstarten i august 2016 markerede også starten på forsknings- og udviklingsprojektet ”Retail Reinvented”, som er et netværksprojekt, der fokuserer på de udfordringer, som dansk detailhandel aktuelt står over for. Projektet er forankret i Copenhagen Business Academy (Cphbusiness) og inddrager en samarbejdspartnere som Dansk Erhverv, IBM, Microsoft, Coop, Lyngby Storcenter og MOE. Projektet har fra starten sat sit præg på semesterplanerne på afdelingerne i både København og Lyngby, hvor studerende fra forskellige uddannelser har analyseret dansk detailhandel. En kulmination på semesterets detail-fokus fandt sted i Lyngby den 16. december 2016, hvor studerende fra Markedsføringsøkonom 3. semester præsenterede resultaterne af deres ”Retail audit” i valgfaget ”Retail Management”.
I den teoretiske del af det seks uger lange valgfag, har de studerende tilegnet sig et fagligt fundament inden områder som customer journey, shopper marketing, crosschannel/omnichannel, butiksdrift og butiksindretning samt forståelse for forskellige kommunikationsløsninger. Foruden Cphbusiness egne undervisere, lektor Carina Burhøj og lektor Jan-Christian Haxthausen, som samtidigt er projektledere på projektet Retail Reinvented, har gæsteforlæsere fra Micosoft, IBM, Implement, DS Smith, Boozt.com, Lyngby Storcenter, PostNord, Gramstrup & Co samt tidligere studerende været med til at klæde de studerende fagligt på til at gennemføre den komplekse Retail audit , som var det centrale element i valgfagets første del.
Seks detailvirksomheder, nemlig Coop, Friluftsland, Jack & Jones, Johannes Fog, Matas og Sportmaster havde velvilligt stillet deres lokale butik til rådighed for denne audit, som de studerende, der var delt ind i seks grupper – en til hver butik, herefter har gjort til genstand for deres omfattende batteri af analyseredskaber.
Nyttige input til de deltagende butikker
Et talstærkt publikum af samarbejdspartnere i Retail Reinvented og naturligvis repræsentanter for de involverede butikker var mødt frem for at høre grupperne præsentere resultaterne af de seks audits. Og det var i sandhed en række særdeles grundige analyser, der blev præsenteret af de studerende. Alle sider af de berørte butikker fra beliggenhed og markedssegmenter over butiksindretning til service og markedsføring blev endevendt af de studerende. Og der var både ris og ros til de deltagende butikker, da styrker og svagheder samt muligheder og trusler blev sammenfattet i såkaldte ”opportunity rooms”, som reelt var et katalog over den enkelte butiks muligheder for at gøre butikken mere attraktiv for kunderne.
Repræsentanterne for de deltagende butikker fik naturligvis mulighed for at give deres kommentarer til de studerendes analyser. Samstemmende fandt de analyserne ”udfordrende” men også særdeles nyttige og anvendelige. Der bliver i øvrigt endnu mere nyttig info at hente for de deltagende butikker i valgfagets anden del, hvor de studerende vil udvikle retail strategier og implementeringsforslag for de identificerede ”opportunity rooms”.