DELPROJEKT 4
Store Design som relevant touchpoint
Gennem flere år har vi været vidne til at mange fysiske butikker lukker. Samtidig ser vi web-butikker, der åbner fysiske butikker og brands der åbner egne konceptbutikker.
Cphbusiness har i projektet ”Retail Reinvented” gennemført en række analyser af kundernes indkøbsoplevelse hos en række udvalgte detailhandlere. Analyserne viser, at detailhandelen (og særligt små og mellemstore detailhandlere) ikke leverer tilfredsstillende kundeoplevelser, der matcher kundens individuelle ønsker og behov på tværs af kanaler og dermed vælger flere og flere at handle online.
De fleste kan nok blive enige om at den fysiske butik i sin klassiske form er udfordret og der skal tænkes i nye måder at møde kunden. Den fysiske butik skal tænke længere end blot af være en salgskanal og mere i retning af at være en oplevelseskanal.
Delprojektet ”Store Design – den fysiske butiks som et relevant touchpoint i kunderejsen sætter fokus på hvordan butiksindretningen påvirker såvel købsoplevelsen som den samlede kundeoplevelse.
Gennem interviews med detailhandlere, vores partnere og specialister indenfor butiksindretning tager vi et kig på hvilke faktorer, der har indflydelse på måden hvorpå den enkelte butik vælger at indrette sig, hvilke tendenser vi ser. Gennem interviews og observationer af kunderne analyserer vi såvel den opfattede adfærd som den reelle adfærd. Vi er netop nu i gang med at analysere og behandle data for hvordan de digitale indfødte forholder sig til butiksfacader og butiksindretningen når de skal handle/handler tøj. Dette følges op med flere interview og analyser indenfor andre brancher.
Målet et at opstille mulighedsrum for den fysiske butik, hvor der tages hensyn til butikkens rolle, dens kundegrundlag og hvordan der kan tages hensyn til forskellige kunderejser således kunden er i fokus fremfor hvorvidt omsætningen går til web-butikken eller den fysiske butik, men at være touchpoint bliver relevant og vi får en ”jeg har lyst til at komme igen oplevelse”.