Et Storyboards er en simpel tegneserie, der visualisere det problem, som du vil eliminere samt løsningen. Lad dig ikke afskrække af at du ikke har tegnet siden folkeskolen – alle kan være med her: Vi taler en simpel handling på 3-6 billeder, måske med tændstiksmænd, der smiler eller er sure.  

Fordelen ved et storyboard er, at du nemt og hurtigt kan kommunikere problemet og løsningen til andre, og dermed kan få deres feedback – kan de genkende problemet, synes de løsningen giver mening, er der detaljer du har overset? Deres input kan være guld værd – også selvom det ikke matcher dit verdensbillede – så vær nysgerrig og vis dit storyboard til så mange som muligt og bed om deres input/ideer.

De fleste storyboards kan inddeles i disse tre sektioner – hvad er din historie?
– Trigger: Hvordan starter problemscenariet?
– Handling: Hvordan udføres handlingen? Hvor nemt er det?
– Belønning: Hvordan glæder personen sig?

 

SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:

Tænk over hvilket format, der passer bedst til dig – fire billeder på et A3, et billede pr A4 ark? Formatet er også afhængig af, hvilken rolle storyboardet skal have bagefter: Skal det hænge i personalekantinen og være stort eller vises digitalt på mobilen til de ansatte?

Trigger: Hvordan starter problemscenariet?
Hvad er det for et problem kunden oplever, og som du gerne vil minimere/fjerne? Skal ventetiden ved kassen gøres mere interessant/værdiskabende? Eller skal betjeningen gøres hurtigere? Mangler der et produkt i den rigtige størrelser eller variant? Er problemet at du ikke har varen på lager eller er det fordi du ikke kan levere en løsning på problemet som kunden finder acceptabel?

Jo mere du ved om hvorfor kunden er utilfreds, jo bedre kan du tegne det og fortælle historien om det.

 

Handling: Hvordan udføres handlingen? Hvor nemt er det?
Hvordan kan dit nye tiltag løse problemet som kunden oplever? Hvad har du f.eks. fundet på for at gøre ventetiden ved kassen mere værdiskabende? Skaffer du en manglende varer hjem og ringer til kunden?

 

Belønning: Hvordan glæder personen sig?
Hvad er det kunden oplever af belønning med den nye og bedre løsning? Har kunden sparet tid? eller fået en positiv oplevelse ud over det kunden har købt? Eller er kundens liv blevet lidt nemmere/mere succesfult? Har kunden sparet penge? Eller fået god værdi for pengene? Vær skarp på hvilken belønning, der er den rigtige for kunden, så din nye løsning kan være så succesfuld som muligt.

 

Del dit storyboard med ansatte, kunder, leverandører og andre stakeholders for at få deres input med i dit projekt.

TIPS & TRICKS

Vær tydelig mht. hvilket problem der skal arbejdes med i storyboard. Definer det gerne som en sætning, der starter med: ”Hvordan kan vi….” Det kunne for eksempel være ”Hvordan kan vi hjælpe kunden med at gøre ventetiden ved kassen til en positiv oplevelse?”. Da der er flere løsninger på dette problem, kan man med fordel lave flere storyboards, der hver indeholder sin løsning.

En fordel ved storyboards er, at de fortæller en simple, fokuseret historie, der er nem at fortælle, forstå og handle ud fra. For at det kan lade sig gøre, bliver du nødt til at prioritere og kun inkludere det mest nødvendige. Som sædvanligt opfordre vi til at løse dette med sparring af minimum en person og gerne i en mindre gruppe – måske en god øvelse til næste personalemøde?

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med aktiviteten: Visualiser/design din løsning

Værktøjet på denne side kan med fordel kombineres med nedenstående værktøjer, samt med værktøjet Moodboard fra fase 4

ELLER…
Gå til FASE 6 for at teste din løsning.

Når du har visualiseret / designet din løsning, kan du teste din løsning via FASE 6 inden du implementerer den endeligt.

SE HELE RR TOOLBOXEN