Når du henvender dig til dit marked, benytter du dig af én eller flere hovedveje eller kanaler ud til markedet:
De tre kanal-kategorier – eller typer af medier – der benyttes er 4):
SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:
OWNED MEDIA
Owned media er de kanaler du selv har etableret og har fuld kontrol over: Din butik, din hjemmeside og egne profiler på SOME som f.eks. Facebook.
I forhold til de 7 værktøjer i kommunikationsmixet er det primært nedenstående, som kommunikeres fra egen platform:
– Interaktiv marketing,
– Salgskampagner,
– PR
– Mund til øre
– Events og oplevelser
– Direct marketing
Own Media. Denne platform kan være den fysiske butik lige så vel som egen hjemmeside. Skiltning og brochurer (salgstekster) er de typiske meddelelsesformer. Den interaktive marketing kan også ske i form dialog på egne sider på sociale medier som f.eks. Facebook.
PAID MEDIA
Paid media er de kanaler du betaler for at transportere din kommunikation. Gennem paid media anvendes overvejende
– Annoncering
Men også
– Salgskampagne
– Events og oplevelser
formidles ofte gennem betalte kanaler
EARNED MEDIA
Earned media er de steder hvor du får omtale uden at have betalt for det: Redaktionel omtale i aviser, Trustpilot, Facebook-kommentarer m.v. For at opnå omtale skal du udforme budskaber, så de bliver spændende at beskæftige sig med – f.eks. ved at arrangere events og have fokus på nyheder.
– PR
– Mund til øre
– Events og oplevelser
er kommunikationsværktøjer du tager i anvendelse når du vil forsøge at få omtale, du ikke selv direkte udformer, men som du kan ’skubbe til’ f.eks. ved at lave spændende events, som interesserer både potentielle kunder såvel som opinionsdannere.
Det interessante er at se på hvilken type kommunikation, der giver hvilket resultat. En del af denne analyse er at se på hvilke kanaler der (bedst) når hvilke kundegrupper med de forskellige typer af budskabsudformninger.
Det kan du undersøge ved at spørge kunder og potentielle kunder i nogle markedsundersøgelser, men du kan også få meget kommunikationserfaring ved bevidst at bruge forskellige kommunikationer på forskellige kanaler, på tidspunkter hvor du efterfølgende kan registrere, om du får flere kundehenvendelser (butikstrafik og trafik på hjemmeside) og mere omsætning.
Når du finder frem til, hvor du i dag høster den bedste effekt, kan du bedre tilrettelægge din kommunikation fremover – bl.a. hvilken kombination af medier, der virker bedst.
ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvad tilbyder jeg mine kunder?
Kildehenvisning:
4) side 112-113