Du skal aktivere kundernes 5 sanser
Vi ved fra forskning på området, at oplevelsen bliver bedre, når sanserne aktiveres. Men der vil naturligvis være stor forskel på, hvad og hvor meget, der passer ind i det enkelte butikskoncept. Her gælder det altså om at optimere brugen af sanseinvolvering under hensyntagen til, hvilken type butik du driver – dette er meget vigtigt at huske! Høj musik er absolut ikke et ”must”, hvis lav musik af en bestemt karakter er dét, som netop passer til konceptet.

Vi anbefaler dig at kortlægge, hvor meget din butik i dag spiller på at aktivere kundernes 5 sanser. Det naturlige næste skridt er herefter – i denne fase hvor fokus er på udvikling af kundeoplevelsen – at tage afsæt i denne situationsanalyse, og på den baggrund implementere tiltag i butikken, hvor kundernes sanser aktiveres mere end i dag. For det virker! Jo flere af kundernes sanser du er i stand til at appellere til, jo bedre bliver kundernes indkøbsoplevelse, og jo mere køber de.

Du kan anvende et “Sansogram” til at kortlægge situationen i din butik. Vælg værktøjet Sansogram. Sansogrammet anvendelse ligeledes som en del af fase 2 Indhent nye indsigter  hhv. under Oplevelsen af min butik  Oplevelseshjulet og hvad tilbyder jeg mine kunder? Sansogram

Digitale displays
For at give kunderne en behagelig sanseoplevelse er det naturligvis muligt at bruge digitale displays såsom storskærme, til at vise produkter i høj opløsning og i brugssituationer. Forskning viser dog, at kunderne oftest kun ser på disse skærme i ganske få sekunder af gangen. Det kan derfor bedst svare sig at lægge noget stemningsbaseret indhold på denne type storskærme – indhold, der kan opfattes hurtigt af kunderne, og således pirrer til følelserne. Forskning viser, at salget  i storcentre daler når der er slukket for de digitale displays. De digitale displays har altså en positiv effekt på kunderne, også selvom kunderne rent faktisk kun registrerer skærmene i ganske kort tid.

Storskærmene kan også med fordel bruges ved kasseapparatet, hvor kunden står og venter på at komme til at betale, da kundens opfattelse af ventetid her bliver minimeret. Displayet ved kassen kan  ligeledes også til at få kunden til at tilmelde sig klubordninger, downloade butikkens app, eller foretage et spontanindkøb baseret på et tilbud eller reklame på skærmen.

Det er desuden også muligt at opsætte en såkaldt ’kiosk’-løsning til digitale displays. En ‘kiosk’-løsning er en skærm hvorfra kunde kan foretage sin bestilling eller køb  i butikken, og efterfølgende hente varen ved en skranke eller modtage den med posten. Løsningen har vundet indpas i mange typer af butikker. En af de mest kendte løsninger er nok på McDonalds, hvor man nu kan foretage sin bestilling på en stor interaktiv skærm og dernæst afhente maden eller få den serveret i restauranten. Denne løsning har medført et mersalg på ca. 20%, fordi kunderne nu ikke er føler sig presset af en kø bag dem og i det hele taget tager sig bedre tid til at vælge hvad de vil have.

Der er naturligvis mange selskaber, som producerer og sælger kioskskærme og -løsninger og i alle størrelser. Selskaber som Diebold Nixdorf har løsninger med stort fokus på både hardware og software, og til næsten alle typer af detailhandel. Yodaway er et lidt mindre selskab som har banet vejen i Danmark inden forGDPR godkendt ansigtsgenkendelse, og hvor det er små skærme på størrelse med iPads der sættes op i butikken.

Andre selskaber som visionline.dk, visualdisplay.dk og digi-kiosk.dk leverer ligeledes denne type displays i forskellige størrelser og til forskellige formål.

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med aktiviteten: 2. Sanserne

ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med spørgsmålet: Hvordan forbedrer jeg kundeoplevelsen i min butik?

Hvis du har gennemført “8 oplevelsesparametre” kan du med fordel gå videre til fase 5 Design din løsning, hvor du lærer, at komme fra idé til løsning

SE HELE RR TOOLBOXEN