En afprøvning betyder, at du gennemfører dit eksperiment en eller flere gange. Afhængigt af hvilken løsning du skal have testet, vil selve udførelsen af afprøvningen tage forskellig form.

Er det en ny måde at dekorere vinduer på, en ny måde at motivere personale på, en ny form for display, en helt ny kundeservice eller måske et nyt prissystem? Og skal din løsning testes i butikken eller on-line? Eksemplerne vil hver for sig give anledning forskellige testsituationer, og du skal derfor tage stilling til hvordan eksperimentet skal planlægges og udføres. Herunder selvfølgelig også hvordan det kan ske på den smarteste og billigste måde uden gener for den daglige drift i butikken.

EKSEMPEL:
Et team af studerende fra Cphbusiness PBA Uddannelsen Innovation og Entrepreneurship udførte deres første pretotype-eksperiment for en herretøjsforretning. Butikken ønskede at udvikle en løsning, der kunne give et mersalg af sokker. De studerende udtænkte en basketball-udfordring for kunden. Her skulle kunden ramme et basketballnet med et par sokker, og hvis det lykkedes, fik kunden, udover de sokker kunden købte, et ekstra par sokker gratis med i handlen. Eksperimentet blev udført med en pæn kasse på et stativ, der var anbragt ved disken. Testen blev gennemført over 2 dage og viste, at kunderne gerne ville lege med. Der blev sat fokus på salg af sokker, og de ansatte udtalte bagefter, at den lille leg havde gjort det lettere for dem at komme i gang med at sælge sokkerne, fordi de ikke skulle spørge kunderne direkte om de ville købe sokker, men i stedet opfordre dem til at deltage i kaste-udfordringen.  Afprøvningen gav ny viden til butikken uden en større investering i et ægte basketballstativ med kurv og viser, hvordan det kan gøres simpelt, hvis man tør handle hurtigt med få rekvisitter, der lige er ved hånden.

Til din inspiration og hjælp til test af din løsning indeholder RR TOOLBOXEN følgende 5 værktøjer:

TO-DO
En gennemgang af de vigtigste elementer der indgår i din planlægning af eksperimentet.

PINOCCHIO
Du tester en udarbejdet fysisk model, der kan illudere det færdige produkt.

FAKE DOOR
Du bruger en reel markedsføringskanal til at introducere et produkt eller en løsning, der endnu ikke er udviklet eller lanceret på markedet.

MECHANICAL TURK
Du erstatter og simulerer den teknologi, som den endelige løsning vil anvende, ved i stedet at anvende mennesker i selve testsituationen.

ONE NIGHT STAND
Du designer en enkeltstående serviceoplevelse indenfor et begrænset geografisk område, og denne oplevelse afvikles indenfor en kort tidsramme.

NEXT STEP
Vælg et VÆRKTØJ for at komme videre i dit arbejde med AKTIVITETEN: Afprøvning

Du kan med fordel starte med TO DO værktøjet, som betyder at du via en række relevante spørgsmål får lavet en plan for testprojektet og bedre kan beslutte hvilket eller hvilke af de øvrige værktøjer du vil anvende til din afprøvning.

ELLER…
Vælg en AKTIVITET for at komme videre i dit arbejde med SPØRGSMÅLET: Hvordan virker min løsning?

Når afprøvning af eksperimentet er slut, er det vigtigt at du opsamler og vurdere den nye viden resultatet har givet dig. Det betyder, at du skal se på om den løsning du havde udviklet virkede, og om den gav værdi til butikken. Her skal du bruge de succeskriterier du selv sætter op for eksperimentet under “Effektmåling”.

SE HELE RR TOOLBOXEN