FASE 2: Indhent nye data

I fase 2 handler det om, at du bliver klogere på den kunde du har, på din butiks omverden og på den indkøbsoplevelse du leverer til dine kunder. Her er der ingen vej uden om – du skal indhente relevant data for at skabe dig et overblik. Kort sagt skal du lære dine kunder, din omverden og din egen butik bedre at kende.

Du skal derfor se på hvilke trends, som påvirker din butik og detailhandlen i det hele taget. Det er også nødvendigt at kortlægge, hvem dine konkurrenter er og hvad de tilbyder. Helt essentielt er det, at du forstår dine kunder og deres adfærd og sidst, men ikke mindst, at du ved hvilken indkøbsoplevelse, du leverer til dine kunder.

At have kundefokus er ikke noget nyt, men for at kunne sikre et stærkt kundefokus, der gennemsyrer alt hvad du gør, må du danne dig et klart billede af, hvem dine kunder og dermed hvem din målgruppe er. Du skal indsamle og identificere, hvad kunden tænker, føler, hører og ser, når hun eller han køber eller ønsker at købe. Du skal kortlægge kunderejsen, både før, under og efter et køb. Det vil sige, at du skal forsøge at kortlægge og få viden om dine kunders behov og adfærd. Når du har de data, kan du senere i processen arbejde på at blive endnu mere relevant, ligegyldigt hvor og hvornår dine kunder møder dig.

For at kunne udvikle din butik i den rigtige retning må du se på, hvad du tilbyder dine kunder i dag. Hvad er din kernefortælling (dit DNA), og hvordan giver det sig til udtryk i din butik. Hvad oplever dine kunder egentlig på kunderejsen? Og hvordan møder du kunden, når han/hun besøger din butik. Hvad oplever de så? Hvordan arbejder du med butiksindretningen? Hvilken rolle spiller din butik for kunden, og hvordan arbejder du med visual merchandising? Hvordan stimuleres kundernes sanser?

Heldigvis findes der forskellige muligheder og værktøjer, som kan hjælpe med f.eks. at kortlægge kunderejsen, hvilke ”touchpoints”, dvs. hvor de interagerer med din butik eller dig som udbyder. Det essentielle er at du får kortlagt, hvad du gør og ikke mindst forholder dig til hvorfor du gør det og hvad du får ud af det. Her taler vi f.eks. om din Omnichannel-modenhed til de oplevelser du leverer i din fysiske butik.

Nogle af disse værktøjer vil vi beskrive her og forhåbentlig hjælpe dig til et bedre overblik over alt, hvad der er værd at vide, for at du kan udvikle din butik både på kort og lang sigt.

NEXT STEP
Vælg et SPØRGSMÅL for at komme videre

SE HELE RR TOOLBOXEN