RR MORGENBRIEFING #5
DEN UNIKKE KUNDEOPLEVELSE

Vil den fysiske butik stadig være en del af fremtidens bybillede efter CORONA?
Under Corona-epidemien er den fysiske butik presset som aldrig før. I kampen om at indhente den tabte omsætning, og om den gode kunderelation, ser fremtidens detailbutik sig selv som en del af oplevelsesøkonomien – ikke som en del af forbrugsøkonomien.

16. marts 2021 – arrangeret af Cphbusiness
Tirsdag d. 16. marts 2021 bød Cphbusiness under projekt Retail Reinvented, velkommen til RR Morgenbriefing #5. 

Denne gang blev der sat fokus på udvikling af den gode kundeoplevelse i detailbutikken.
Her blev der uddelt viden og værktøjer til udvikling af din butik, som en del af fremtidens detailhandel.

RR Morgenbriefing #5 gav svar på en række aktuelle spørgsmål:
– Hvordan ser fremtidens butik og fremtidens kunder ud?
– Hvad er den gode kundeoplevelse?
– Hvordan skaber jeg unikke kundeoplevelser?
– Hvad gør jeg som lille butik, hvis jeg vil udvikle forretningen?
– Hvad kan vi som bygade og som by gøre for at styrke detailhandlen?
Hvordan bliver jeg bedre til at kombinere det digitale med det fysiske?
Hvad kan Design Thinking gøre for detailbranchen?
Hvad er RR TOOLBOX?
… og meget meget mere.

SE ALLE OPLÆGGENE HER

Velkommen til Cphbusiness og Retail Reinvented  

8.30-8.35
Michael Huss Svejstrup, RR styregruppeformand, Områdechef, Cphbusinesss

Kort om  Retail Reinvented  – Et projekt om fremtidens detailhandel

8.30-8.40
Præsentation af formålet, visionen og resultaterne for non-profit netværksprojektet Retail Reinvented,
Carina Burhøj, RR projektleder, lektor, Cphbusiness og
Jan-Christian Haxthausen, RR projektleder, lektor, Cphbusiness

Carina Burhøj er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness med speciale i salg og markedsføring og har mange års erfaring fra danske, skandinaviske og internationale virksomheder flere inden for retailsektoren. Carina Burhøj underviser til daglig på markedsføringsøkonom uddannelsen og er sammen med Jan-Christian Haxthausen projektleder for Forsknings- og Udviklingsprojektet Retail Reinvented.

Jan-Christian Haxthausen er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness med speciale i salg og markedsføring og har i mange år arbejdet i førende danske og internationale virksomheder. Jan-Christian Haxthausen underviser til daglig på markedsføringsøkonom uddannelsen og er sammen med Carina Burhøj projektleder for Forsknings- og Udviklingsprojektet Retail Reinvented.

8 trin til den gode indkøbsoplevelse

8.45-9.05
Anders Bjerring Høier, Lektor, Cphbusiness
Hvad er en god indkøbsoplevelse? Hvor meget ved vi egentlig om, hvorfor kunderne handler i den ene butik frem for den anden? Selvom kunderne er meget forskellige, kan detailhandlen forbedre indkøbsoplevelsen markant ved at fokusere på de følelser, der knytter sig til butikkens produkter og på de rammer, som produkterne præsenteres i. Hør Anders Bjerring Høiers bud på, hvordan kundernes indkøbsoplevelse kan optimeres gennem en proces med 8 forskellige oplevelsesparametre.

Anders Bjerring Høier er underviser på Erhvervsakademiet Cphbusiness, hvor han på området ”Service og Oplevelser” underviser serviceøkonom studerende i fagene Retail Management, Erhvervsøkonomi, Marketing og Strategi. Anders Bjerring Høier har været administrerende direktør for en dansk detailkæde i sportsbranchen i mere end 20 år og bruger denne erfaring i Forsknings- og Udviklingsprojektet Retail Reinvented på Cphbusiness.

RetailTech Lab – Det levende laboratorie for iværksætteren med den gode idé til detailbutikken

9.05-9.30
Kim Hein, Director, RetailTech Lab
RetailTech Lab vil give deres take på skabelsen af den gode kundeoplevelse på tværs af butikkens salgskanaler ved hjælp af nye teknologier – primært fokuseret på teknologier fra deres eget lab i Lyngby Storcenter.
Kom og hør Kim Hein fortælle, hvordan iværksættere med den gode idé til detailbranchen, i RetailTech Lab har fået et levende laboratorium, hvor alt fra intelligente alarmer til virtuelle prøverum eller nye betalings- og leveringsløsninger kan testes.

Kim Hein har til dagligt ansvaret for RetailTech Lab, en interesseorganisation der har til formål at fremme digitaliseringen indenfor Retail, støtte og bistå Startups med digitale og bæredygtige løsninger til Retail samt supportere uddannelsesinstitutionerne med fokus på Retail og digitalisering. Kim har en lang karriere indenfor Retail, hvor han har siddet i ledelsen i flere danske og internationale virksomheder, hvor hans ansvarsområde primært har været på ledelse, markedsføring, salg og innovation.

Der er noget i luften – Aroma-marketing i praksis – et effektiv oplevelsesværktøj

9.30-9.55
Jan Juul, adm. direktør, aroma-specialist, NordicScent
Efter synet er vores lugtesans den vigtigste af vores 5 sanser. Vi kan med 60% nøjagtighed genkalde os noget vi duftede for et år siden. Tænk bare på duften af græs, nybagt brød, god kaffe. Erindringerne vælter frem. Med aroma-marketing vil kunderne ganske enkelt huske deres ophold i butikken bedre – og det er der penge i! Kom og hør Jan Juul, ekspert i aroma-marketing og direktør for Nordic Scent, når han spørger: Hvordan dufter dit brand – og samtidig fortæller om hvordan du i praksis anvender duft som effektivt oplevelsesværktøj.

Jan Juul er ejer af Nordic Scent, som er dansk distributør af ScentAir – verdens førende indenfor duftmarketing, og med distributører i 110 lande. Jan Juul arbejder med store detailkæder såvel som mindre butikker og hoteller. Alle løsningerne tilpasses den enkelte kunde og duftene er enten én af de flere tusinde dufte NordicScent allerede har udviklet, eller dufte, som designes helt specifikt til kunden. NordicScent leverer også komplette løsninger til events og koncerter.

Fremtidens butik i mødet med fremtidens forbruger

10.05-10.55
KEYNOTE SPEAKER
Martin Michael Frederiksen, iværksætter, forfatter, digital ekspert
Aldrig har forandringstempoet været så højt som i dag og forandringstempoet vil givetvis accelerere endnu mere nu hvor de nye generationer af digitale indfødte bliver de nye forbrugere – med adfærd, behov, krav og forbrugsmønstrer, der er anderledes end vi som detailbutik i dag er vant til. Men hvad er det så detailbutikkerne allerede nu skal berede sig på og være klar til, for at kunne imødegå fremtidens kunder, som interagerer, agerer og handler anderledes end nogen anden generation før dem? Kom og få nogle bud på det når Martin Michael Frederiksen, medforfatter til den anmelderroste bog ”Total Retail” åbner op for sin indsigt, holdninger og provokationer – hvis du altså tør?

Martin Michael Frederiksen arbejder i spændingsfeltet mellem it og ledelse, allerhelst i kritiske projekter, der ikke må gå galt. De seneste 10 år har Martin været involveret i en del større e-commerce projekter, og været med til at løse den vigtigste udfordring; at skabe en sammenhæng mellem hvad der sker i butikkerne og online. Derudover skriver Martin bøger, og er blandt andet medforfatter til bøgerne “Cross Channel”,“ Cross Channel 2”, og senest til den anmelderroste bog ”Total Retail”. Her udover holder Martin også foredrag om fremtidens detailbutik.

Velkommen til RR TOOLBOX
Nyt digitalt værktøj for detailbutikker, der vil udvikle sin forretning gennem bedre kundeoplevelser

11.05-11.30
Ingerlise Stendevad, lektor, Cphbusiness
Claus Gramstrup, kommunikationsansvarlig, Retail Reinvented
Retail Reinvented præsenterer RR TOOLBOX – et online værktøj, hvor du gennem 6 faser, mere end 25 konkrete aktiviteter og mere end 40 tilknyttede værktøjer, trin for trin – i dit eget tempo – guides og inspireres til udvikling af din butik, når du f.eks. stiller spørgsmål som: Hvilke er mine vigtigste udfordringer og mål? Hvem er mine kunder? Hvad tilbyder jeg mine kunder? Hvordan udvikler jeg nye kundeoplevelser? Hvordan får jeg idéer til nye løsninger? Hvordan tester jeg om mine løsninger virker? Når du arbejder med RR TOOLBOX vil du arbejde efter Design Thinking-principperne, hvor al udvikling tager afsæt i de væsentligste indsigter om din egen butiks udfordringer, situation og behov, og dine kunders adfærd og forventninger.
– Se RR TOOLBOX i aktion

Ingerlise Stendevad er lektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness og underviser på uddannelsen Innovation og Entrepreneurship, herunder Design
Thinking. Ingerlise Stendevad har mange års erfaring med facilitering af ideudvikling og tilegnede sig Design Thinking-principperne og -værktøjskassen under masteruddannelsen LAICS, der fokuserer på ledelse og innovation. Ingerlise Stendevad har tidligere været ansat som produktchef i en større international fødevarevirksomhed.

Claus Gramstrup er ekstern projektleder og kommunikationsansvalig i netværksprojektet Retail Reinvented og sikrer koordinering og kommunikation mellem Retail Reinvented, projektets partnerne og detailbranchen på alle platforme. Claus Gramstrup driver desuden konsulentbureauet Gramstrup+Co, der arbejder i krydsfeltet mellem forretningsudvikling, innovation, design og kommunikation.

Fra Retail Reinvented til Retail Tech Lab

11.30
Carina Burhøj, RR projektleder, lektor, Cphbusiness og
Jan-Christian Haxthausen, RR projektleder, lektor, Cphbusiness