For at kunne vurdere din butiks omnichannel-modenhed, kan du med med fordel tage udgangspunkt i kundemålskiven.
Kundemålskiven fungere således, at butikken måler sin modenhed udefra ind. Dvs, at hvis du vurdere din butik er dårlig til dataopsamling, så vil butikken blive placeret yderst i ringen på kundemålskiven. Jo tættere din butik vurderes at være på midten, jo større er omnichannel-modenheden og dermed butikkens evne til at være mere kundecentreret, set ud fra et omnichannel-perspektiv.
SÅDAN GØR DU TRIN-FOR-TRIN:
Her er 6 spørgsmål som du kan stille dig selv, for at vurdere din butiks omnichannel-modenhed:
I hvor høj grad kan din butik genkende kunderne på tværs af kanaler?
I hvor høj grad opsamler din butik systematisk data fra alle de kontaktpunkter, som forbrugeren har været igennem i forbindelse med køb?
I hvor høj grad indsamler og analysere din butik den data, som kunderne efterlader sig?
( Både i den fysiske butik og/eller online.)
I hvor høj grad udnytter din butik jeres indsigter om kunderne til at forbedre butikkens kommunikation og service?
I hvor høj grad udarbejder din butik effektmålinger, der ikke kun måler på de enkelte kampagner, men også måler i hvor høj grad butikken får flere profitable kunder?
I hvor høj grad er din butik organiseret omkring omnichannel-indsatsen, og dermed bakker op om alle omnichannel-tiltagene.
Når du har gennemgået øvelsen, har du formentlig opnået en større indsigt i din butiks omnichannel-modenhed.
Du har helt sikker også identificeret indsatsområder, der kan arbejdes videre med, for at skabe gnidningsfrie kundeoplevelser på tværs af kanaler.
TIPS & TRICKS
*
Link til video med Rasmus Houlind der forklare kundemålskiven: https://youtu.be/mccvSyVtq5Y
*
Du kan arbejde mere med omnichannel i bogen: ”Hvis det handler om mig, så køber jeg” skrevet af Rasmus Houlind