FASE 1: Fastlæg udfordringer og mål > SPØRGSMÅL: Hvilke er mine vigtigste udfordringer og mål? Tag temperaturen på din butik I denne indledende ”screening” af eventuelle problemers omfang og karakter, er det helt overordnede spørgsmål: Hvordan går det egentlig for din butik? Går det rigtig godt på alle [...]
AKTIVITET: Kend dine konkurrenter
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? Kend dine konkurrenter En god konkurrentanalyse, som du kan bruge til noget, bør besvare spørgsmålene: Hvor mange konkurrenter har min butik, og hvor store er de? Hvem er konkurrenterne? Hvem er de nærmeste 3-4 stykker? Hvilken [...]
AKTIVITET: Find trends og tendenser
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? Trends og tendenser Din forretning påvirkes af faktorer i omverdenen. Nogle gange over en lang udvikling (f.eks. befolkningsmæssige ændringer i dit opland) og nogle gange ved pludseligt opståede vilkårsændringer (f.eks. lovgivning, myndighedsafgørelser eller teknologiske gennembrud). Det [...]
AKTIVITET: Kundeadfærden
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Kundeadfærden Undersøgelsen af kundeadfærd eller forbrugeradfærd er undersøgelsen af, hvordan de enkelte kunder, grupper eller organisationer vælger, køber, bruger og bortskaffer produkter og services for at tilfredsstille deres behov. Undersøgelsen kan danne grundlag for at afhjælpe nogle [...]
AKTIVITET: Målgruppen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Målgruppen Der er helt sikkert forskel på dine kunder. Derfor er det hensigtsmæssigt at dele dine kunder op i bestemte grupper, dvs at segmentere din kunder/målgrupper i grupper, der hver især er relativt ensartede med hensyn til [...]
AKTIVITET: Kunderejsen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? Kunderejsen Måden vi handler på i dag, har ændret sig radikalt. Tidligere besluttede vi os for et køb, når vi stod i en butik med varen i hånden. I dag har vi information og kilder til rådighed, [...]
AKTIVITET: Kernefortællingen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Kernefortællingen En stærk kernefortælling er altid udgangspunktet for butikkens "storytelling" – altså alle øvrige gode historier om din butik. Og Storytelling er en del af butikkens "Corporate branding". Der er en ubrydelig sammenhæng mellem kernefortælling, storytelling [...]
AKTIVITET: Sortiment
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Sortiment Du skal vurdere i hvor høj grad butikken har det rigtige sortiment på hylderne i forhold til målgruppe. Du kan f.eks. anvende salgsdata for at identificere de produkter og kategorier, der sælger godt og dem [...]
AKTIVITET: Prisen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Prisen Butikkens prissætning skal være nøje afstemt med butikkens profil og valgte målgruppe. Hvis butikken prisfastsætter for højt, vil kunderne automatisk fravælge butikken. Prisfastsættes der derimod for lavt, vil butikken gå glip af en indtjening. Det [...]
AKTIVITET: Kommunikationen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvad tilbyder jeg mine kunder? Kommunikationen Når du skal indhente nye data om hvad du tilbyder dine kunder skal du også se på hvordan du tilbyder – dvs. rette fokus på hvordan du kommunikerer til dit marked. For at analysere din [...]