FASE 1: Fastlæg udfordringer og mål > SPØRGSMÅL: Hvilke er mine vigtigste udfordringer og mål? > AKTIVITET: Tag temperaturen på din butik Temperaturmåling Når du skal tage temperaturen på din butik, er der 5 spørgsmål, som igennem forskellige aktiviteter, kan hjælpe dig rigtig godt på vej: Hvordan er din [...]
Værktøj: Skydeskivemodellen
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Skydeskivemodellen Skydeskivemodellen bruger du til identifikation af dine konkurrenter. I arbejdet med din konkurrentanalyse og på at identificere dine konkurrenter bør du være opmærksom følgende: Det er afgørende, at du kun [...]
Værktøj: Konkurrenttabel
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Konkurrenttabel Éen ting er at vide, hvem de største konkurrenter er. Noget andet er at vide, hvor stærkt konkurrenterne på markedet står i forhold til hinanden. Dette kan være svært at [...]
Værktøj: Konkurrentprofil
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Konkurrenttprofil En konkurrentprofil er en struktureret oversigt over væsentlige områder i konkurrentens virksomhed, og som du bør have et meget indgående kendskab til! Du bør som minimum udarbejde en konkurrentprofil på [...]
Værktøj: Positioneringskort
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Kend dine konkurrenter Positioneringskort Et ”positioneringskort” er et oversigtskort, som på forskellige parametre viser din butiks position i forhold til dine konkurrenter. Disse parametre kan både give dig input til, om I er ”for [...]
Værktøj: Personas
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvem er mine kunder? > AKTIVITET: Målgruppen Personas Personas kan udarbejdes på forskellige måder. Det kan f.eks. være på baggrund af data, som tager udgangspunkt i noget kvantificerbart – f.eks. data der kan tælles eller måles. Det skal bruges til at [...]
Værktøj: Mega trends
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser Mega trends Megatrends defineres af Phillip Kotler som ”…store sociale, økonomiske, politiske og teknologiske forandringer, som langsomt former sig og får indflydelse i en periode på 7-10 år…” 1 Det er [...]
Værktøj:Verdensmålene
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser Verdensmålene Forud for ’Verdensmålene’ definerede FN i 1999 ’Global Compact’ som ti universelle principper – hovedsagelig baseret på FN's Menneskerettigheder, som virksomheder opfordredes til at tilslutte sig. I sit videre arbejde [...]
Værktøj: PEST
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan ser min omverden ud? > AKTIVITET: Trends og tendenser PEST PEST-metoden er en strukturmodel, der identificer fire områder i forretningens omverden, som man skal holde øje med: Politiske (dansk og international lovgivning, myndighedsbeslutninger, branche- og arbejdsmarkedsaftaler) E(ø)konomiske (nationaløkonomiske faktorer som [...]
Værktøj: Oplevelseshjulet
FASE 2: Indhent nye data > SPØRGSMÅL: Hvordan er mine kunders indkøbsoplevelse? > AKTIVITET: Oplevelsen af min butik Oplevelseshjulet I den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse findes Lise Lycks ”Oplevelseshjul”, som indeholder 11 dimensioner, som tilsammen kan give et billede af, hvor god en oplevelse du leverer til dine kunder. Oplevelseshjulet [...]